The Brew-Off is on!

Några av ingredienserna till vår brew-off-stout

Några av ingredienserna till vår brew-off-stout

Som vi skrev i går blev vi utmanade till en Stout Brew-Off, och i dag brygger vi vårt bidrag till utmaningen. Receptet hålls hemligt tills vidare, och bilden ovan skvallrar mycket lite om innehållet (malt och humle är ju inga konstigheter va?).

Sockerrasten jobbas fram i mäsken nu. Utmäskning och lakning sker om en halvtimme.

Om Robert

It's brygg'o'clock!
Det här inlägget postades i Ahoy Porteur, Brygg, Tävling och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till The Brew-Off is on!

  1. Johan skriver:

    Hej och tack för en trevlig blogg som handlar om den finaste utav vätskor!

    Jag undrar lite om ni har använt dextros? (de bruna påsarna)
    Jag skall själv brygga en Imperial Stout och undrar utav denna orsak.

    • Robert skriver:

      Hej, och tack för peppen!

      De bruna påsarna innehåller krossad malt. Vi har aldrig använt dextros.
      Hade du tänkt använda det för att stygga till alkoholhalten?

  2. Johan skriver:

    Okej! (Bra! Det hade varit tråkigt om det varit dextros.) Nej jag vill ej använda dextros i min öl heller, men jag använde det när jag ”flaskjäste” min förra öl och då var det i en sådan påse. Jag kommer dock använda mig utav maltextrakt då jag inte har en nog stor kastrull och inte vill krångla med att göra flera ”mashningar”.

    Använder ni malt, dextros, strösocker eller maltextrakt då ni fyller på flaska?

Kommentera

